Selasa, 11 Maret 2014

Mudék ke Ulu


Di alam dunie ni, segale macam ragam makhlok tu bepasang-pasangan serte belawan-lawanan, tak tekecuali uga’ kate-kate. Dalam masyarakat Melayu, untok nunjokkan arah tu ade “ulu” yang belawanan ngan “ilé’”, kemudian ade ga’ “darat” nang belawanan ngan “laot”.

Satu kate yang nak kite tela’ah yaitu kate “ulu”. Kate ini (ulu) punye banyak makne, yang bise bemakne “muasal aléran sungai”, kemudian turonan dari makne tesebot yaitu “muasal segale sesuatu”, “kepala’”, “pangkal”. Di dalam Bahase Melayu juga’ dikenal kate “penghulu”, “ngulu’kan”, “ulu piso’”, “ulu parang”, “ulu ati”, “Orang Ulu” (selaén itu ade juga’ dikenal kate “Orang Darat” dan “Orang Laot”), “kulu/ke ulu” sebagai lawan kate dari “kilé’/ke ilé’”, dan beberape yang laénnye.

Pasangan dari kate “ulu” ielah “mudék”. Kate “mudék” beakar kate dari kate “udék”. Udék bemakne "sungai yang sebelah atas (arah dekat sumber)", "daerah di ulu sungai", juga’ bemakne "kampong halaman (tempat beasal-muasal)". Mudék bemakne "pegi ke udék", juga’ bemakne "balék ke kampong halaman". Ketike disebotkan “mudék”, make pasangan katenye yang serasi tak laén tak bukan adelah “ulu”. Mudék ke ulu.

Dua’ kate ini ("ulu" dan "udék") pade banyak sisi merupekan kate yang bemakne same dan sejajar. Pebédean dua’ kate tesebot lebéh pade beberape kate turonannye ja’, yang mane dua’ kate ini (beserte kate-kate turonannye) digunekan dalam kalimat dengan maksod dan keadean yang bebede pula’ tentunye.

Begitu’lah khazanah bahase kite, yang kirenye takde abés-abésnye bile digali’. Karene itulah pula’, sepatotnye kite toksah besikap telalu nggampangkan khazanah bahase yang sekaye Bahase Melayu ni. Sepatotnye kite nempatkan hal-éhwal bahase ni pade tempatnye yang patot ga’. Dengan gitu’ make akan tetap tejage dan terawat dengan baék lah tentunye khazanah Bangse Melayu ni. Dengan demikian semuge kite sentiase tak'kan pernah lupa’ untok mudék ke ulu, walaupon hanye sesekali. [HM, Tanah Betawi, 3 – 11 Maret 2014 Miladiyyah]


*Ditulés lam Bahase Melayu Loghat Pontianak

**Sumber poto ilustrasi: http://www.antarafoto.com/


Tulésan ini dimuat tang Laman Blog "Arus Deras"
Reaksi:

0 ulasan:

Posting Komentar