Selasa, 30 April 2013

Namrod Si Raje Bingal dan Zhalém


Namrod bin Kan'an bin Kusy, si raje bingal dan zhalém dari Babilonia, seorang egoistis diktator absolut yang berat bin pait mberé'kan loyalitas kepade orang laén. Di tangannyelah kekuasean dicengkam dan besimaheraje secare mutlak. Cuman die ja’ lah yang dianggap sah mutoskan segale macam pekare. Jike die mengatekan putéh, make mesti putéh! Sebaléknye jike die bekate itam, make dah pasti aroslah itam, meskipon nyatenye jaohlah panggang daripade api.

Apepon yang die tentukan, make itulah undang-undang yang wajéb diikot-turot oleh rakyatnye. Bile ade yang berani memperakah mangkak atas segale macam keputosannye tu, make takde laén jawabannye hanyelah kilatan parang tajam yang memancong léhér. Kerne keadean yang semacam itulah, rakyat semakén lama' diantu’ék oléh rase cun takot yang bekepanjangan. Otak menjadi tumpol kerne kebébasan bepikér tecekék dipancong oleh kediktatoran yang tak kenal ampon. Meskipon Tanah Babilon subor dan makmor, tapi rakyatnye semakén lama' semakén apatis dan blahau.

Tak kurang ragam Namrod ni yang muncol di jeman muta-akhér sekarang. Meréke adelah manusie-manusie yang paléng merase bekuase sehingge tak tahan cele. Musoh-musoh politiknye amat mudah meréke bunoh, nyawe hanyelah semacam maénan asalkan syahwat politiknye tecapai dengan gemilang.

Pemimpén angkoh beperot buncét, bagaikan Drakula bin Vampire yang suke ngisap darah insan yang tadak mampu melawan. Negeri yang dipimpén oleh orang semacam ini ni merupekan Negeri yang selalu dibayang’ék malepetake yang tak berujong. Ekspresi muke liciknye sendiri’ dah merupekan malepetake besa’ bagi ketenangan jiwe rakyat, lebéh-lebéh agé’ pé'él kelakuannye yang mengarot dan kejam.

Mudah-mudahan segale macam Namrod-Namrod tesebot cepat-cepatlah berambos dari Negeri tecinte kite ni! [~]


Penulés: Ab Derraman Bein MadNatserr


Tulésan ini ditulés di dalam Bahase Melayu Pontianak (Loghat Melayu Pontianak)

Tulésan ini dimuat agé' di: Laman Blog "Arus Deras"

Sumber gambar ilustrasi: http://ms.wikipedia.org/


0 ulasan:

Posting Komentar